Bouwwerken in Nederland dienen te voldoen aan de bouwvoorschriften die het huidige Bouwbesluit/Bbl stelt, waarbij ook voor parkeergarages bouwtechnische- en gebruikseisen voor de brandveiligheid zijn opgenomen. Deze gebruikseisen zijn afgestemd op de conventioneel aangedreven voertuigen, terwijl in de gemiddelde parkeergarage elektrisch aangedreven voertuigen het huidige beeld domineren. Met het Bbl als de opvolger van het Bouwbesluit, is per 16 september 2022 een voornemen van kracht om vanuit het Bbl de brand- en vluchtveiligheid te borgen door af te stemmen op de toename van moderne voertuigen in nieuw te bouwen parkeergarages. We hebben het dan over automatische blusinstallaties. Wat houdt dit concreet in en voor welke situaties geldt dit?
Inhoudelijke wijziging
Parkeergarages groter dan 1.000m² die liggen onder een gebouw met een vloer hoger dan 13 meter en waarbij het bovengelegen gebouw waarin geslapen wordt een vluchtroute heeft die bereikbaar is vanuit de parkeergarage, dienen met de inwerkingtreding van het Bbl voorzien te zijn van een automatische blusinstallatie. Deze verplichting geldt óók voor parkeergarages die kleiner zijn dan 1.000m² en gelegen zijn onder een gebouw waarin geslapen wordt en voorzien zijn van een automatisch parkeersysteem. Bij parkeergarages onder een dergelijk gebouw met een vloer lager dan 13 meter, geldt de verplichting alleen als de parkeergarage groter is dan 1.000m² en het bovengelegen gebouw slechts één vluchtroute kent die bereikbaar is vanuit de parkeergarage.
De toelichting vanuit het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) is dat het risico bij deze parkeergarages het grootst is dat een brand niet beheersbaar is voor de brandweer en dat bewoners daardoor niet tijdig kunnen ontvluchten. Het bovenstaande geldt enkel voor nieuw te bouwen parkeergarages en niet voor reeds bestaande situaties.
Alternatieven
Naast dat vanuit het IFV een automatische blusinstallatie in een dergelijke parkeergarage een duidelijke (onderbouwde) voorkeur heeft, worden er twee alternatieven geboden:
- Extra ventilatie om de hogere mate van rookontwikkeling door het veelvuldig gebruik van kunststoffen in moderne voertuigen te ondervangen en daarmee de brandweerinzet te verbeteren.
- Een opwaardering van de scheidings- en draagconstructie van de parkeergarage om het extremer brandverloop en de daarmee hogere temperaturen te integreren in de beschikbare tijd tot bezwijken.
Deze effectbeperkende maatregelen dekken de risico’s minder dan een automatische blusinstallatie die de bron direct vanaf detectie aanpakt. Daarnaast beperkt een automatische blusinstallatie het overslaan van autobranden, het zogenaamde traveling fires, wat bij elektrisch aangedreven voertuigen een extreme temperatuurpiek in de parkeergarage veroorzaakt.
UPD
Er geldt dat een automatische blusinstallatie voorzien moet zijn van een geldig inspectiecertificaat dat is afgegeven op grond van het CCV-inspectieschema Brandbeveiliging. Dit proces start met een uitgangspuntendocument gericht op de brandblusinstallaties, een UPD. Op basis van het UPD wordt het uiteindelijke certificaat voor de automatische blusinstallatie verstrekt. Een UPD geeft de ontwerpuitgangspunten weer van de blusinstallaties en geeft de randvoorwaarden voor het gebouw, inventaris en gebruik. In een UPD brengen we de materialisering van gebouw en inhoud in kaart, optimaliseren we de bijpassende blusinstallaties, bepalen we de uitgangspunten voor het ruimtebeslag en de technische infrastructuur. Het geheel moet door slimme keuzes bij elkaar passen, of passend gemaakt worden. Door te optimaliseren waar mogelijk, ontstaat een UPD dat aansluit op de mogelijkheden, maar óók bij de wens van de opdrachtgever en/of architect.
Conclusie
Tot dusver bleef vanuit het Bouwbesluit een concrete aangepaste regelgeving uit met betrekking op het laden en parkeren van elektrische voertuigen in parkeergarages onder gebouwen waarin wordt geslapen. Eerder hebben wij daarom een kennisartikel geschreven met betrekking op het uitvoeren van brandtechnische opnames en risicoanalyses. Met name VvE’s hebben dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om bestaande parkeergarages fundamenteel te toetsen aan de huidige marktontwikkelingen en mee te denken in oplossingen ten behoeve van de brand- en vluchtveiligheid. Nu de wetgeving daadwerkelijk aangepast wordt op de transitie van het Nederlandse wagenpark, staan wij klaar. Klaar om onze kennis om te zetten in ontwerpoptimalisaties en risico’s om te zetten in veiligheid.
Meer weten? info@munnikbrandadvies.nl / 0598-39 59 79