Gebruiksmelding

Wat is een gebruiksmelding brandveiligheid?

Voordat u een gebouw in gebruik neemt, vraagt de gemeente om verschillende meldingen en vergunningen. Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. (zie ook de website IPLO).  De huidige wetgeving kent de gebruiksmelding brandveiligheid voor gebouwen waarvan het risico bij brand op letsel groter is. Deze moet worden ingediend bij de gemeente voordat het gebouw in gebruik wordt genomen. 

Wanneer is een gebruiksmelding verplicht?

Als het gebruik van een gebouw ten aanzien van de brandveiligheid een hoger risico geeft, verplicht het Besluit bouwwerken Leefomgeving (verder: Bbl) in bepaalde gevallen een gebruiksmelding. De gemeente gebruikt de aangeleverde gegevens om plannen te maken ter voorkoming van calamiteiten bij brand. De gebruiksmeldingsplicht is gekoppeld aan de gebruiksfunctie en het aantal aanwezige personen. Hieronder vindt u een overzicht per gebruiksfunctie:

GebruiksfunctieAantal personen
Woonfunctie 
– Woonfunctie voor kamergewijze verhuur50
– Woonfunctie voor zorgAltijd meldingsplichtig (ongeacht aantal)
– Overige woonfunctiesGeen eis
Bijeenkomstfunctie 
– Voor kinderen < 12 jaar10
– Voor personen met fysieke of geestelijke beperking10
– Anders50
Celfunctie10
Gezondheidszorgfunctie 
– Met bedgebied10
– Anders50
Industriefunctie150
Kantoorfunctie150
Logiesfunctie 
– In logiesgebouw10
– Anders50
Onderwijsfunctie 
– Basisonderwijs10
– Anders50
Sportfunctie50
Winkelfunctie50
Overige gebruiksfunctie (o.a. stallen motorvoertuigen/personenvervoer)50

Belangrijke wijzigingen per 1-1-2024:

  • Elke woonfunctie voor zorg is sinds 1 januari 2024 gebruiksmeldingsplichtig, ongeacht het aantal personen. Dit is een belangrijke wijziging ten opzichte van het oude Bouwbesluit 2012.
  • Het aantal personen waarbij een gebruiksmelding nodig is voor industrie- en kantoorfuncties is verhoogd naar 150 personen.
  • Bij een gebouw met meerdere gebruiksfuncties wordt gekeken naar het totaal aantal aanwezige personen in relatie tot de laagste grenswaarde van de aanwezige functies.
  • De gemeente kan met een maatwerkregel in het omgevingsplan de drempelwaarde aanpassen van het aantal personen.

Hoe vraag je een gebruiksmelding aan?

Een gebruiksmelding indienen doet u via het Omgevingsloket. De ingediende gegevens moeten voldoen aan de indieningsvereisten zoals opgenomen in artikel 6.8 van het Bbl (zie ook: Omgevingsweb). Deze zijn in hoofdlijnen:

  • Plattegronden met situatie, iedere bouwlaag met een schaal 1:100, 1:200 en 1:1000 afhankelijk van de omvang van het gebouw
  • Aantal personen per bouwlaag en per ruimte met meer dan 25 personen
  • Vloeroppervlakte en gebruiksfunctie per ruimte
  • Posities brandblusmiddelen
  • Posities brand- en rookwerende scheidingen
  • Vluchtroutes
  • Zelfsluitende deuren
  • Posities vluchtrouteaanduiding (transparanten) en andere brandveiligheidsinstallaties

De tekeningen moeten met symbolen van de NEN 1413 en NEN 1414 worden uitgevoerd. De indiening in het Omgevingsloket dient via een eHerkenning te worden ingevoerd. Maximaal vier weken voor het in gebruik nemen van het gebouw moet deze melding worden ingediend.

Ontruimingsplattegronden, gebruiksmelding brandveiligheid

Ontzorgen

Het gehele traject rondom gebruiksmeldingen kunnen wij ook verzorgen. Zelf een aanvraag doen kan natuurlijk, maar doordat wij regelmatig dit traject doorlopen, zijn we met het Omgevingsloket bekend. Hierdoor vindt de aanvraag snel en vlekkeloos zijn weg. Ook kunnen deze tekeningen prima als basis voor ontruimingsplattegronden dienen. 

Als u twijfels heeft of de aanwezige voorzieningen toereikend zijn, kan een brandveiligheidsinspectie duidelijkheid verschaffen. Indien nodig doen we voorstellen voor verbetering op basis van de wettelijke eisen, maar ook op basis van uw specifieke wensen. Zo weet u zeker dat aan de wettelijke verplichtingen is voldaan en het brandveilig gebruik afgestemd is op uw situatie.