Munnik Brandadvies

Laatste puntjes op de i voor het station Assen

 

Assen is de snelst groeiende stad in het Noorden van het land. Zowel economisch als in het woon- werkverkeer laat de stad zien bruisend en actief te zijn. Om te ontwikkelen en economisch gezond te blijven, is een goede bereikbaarheid van levensbelang. Met het afblazen van de Zuiderzeelijn, de snelle treinverbinding Groningen – Amsterdam via Assen, is het Noorden van het land financieel gecompenseerd. Een deel van het geld is door het Rijk beschikbaar gesteld aan het ontwikkelingsprogramma FlorynAs. Acht projecten aan de oostkant van de stad zijn onderdeel van het ontwikkelingsplan dat Assen klaar moet stomen voor de toekomst. Het opknappen van verouderde plekken in de stad, maar ook het ontwikkelen van natuur, recreatie, wonen & werken en de infrastructuur krijgen deze kans vanuit het ontwikkelingsprogramma. Voor het station van Assen betekende dit een ongekende transformatie. In 2016 werd het verouderde station met zijn te kleine perrons voor de intercity’s gesloopt. Er kwam plaats voor een modern volwassen trein- en busstation, capabel om een grote doorstroom van reizigers te verwerken. Intercity’s dragen bij aan een optimale doorstroom en zijn door aangepaste perrons en sporen nu meer dan welkom in Assen. Verder lezen…

Polaris Groningen

Polaris

Aan de Pleiadenlaan op de plek van het voormalige kantoor van de Rabobank is Groningen een stralend middelpunt rijker: de Polaris. Zoals een heldere poolster betaamt is het gebouw een herkenbaar noordelijk baken voor de stad. Architect Van Ringen ontwierp in samenspraak met gebouweigenaar Lefier twee aardbevingsbestendige woontorens. Gelegen pal naast de Zernike Campus en ‘onder de rook’  van de RUG en de Hanzehogeschool, zijn studenten de toekomstige bewoners van het 207 appartementen tellende complex. Munnik Brandadvies is gevraagd om een brandveiligheidsplan ten behoeve van de omgevingsvergunning op te stellen en de brandoverslagvoorzieningen te optimaliseren. Verder lezen…

Circulair kenniscentrum Leeuwarden

 

Koninklijke Oosterhof Holman en Ekwadraat zijn de initiatiefnemers van het circulaire kenniscentrum op de voormalige vuilstortplaats Schenkenschans te Leeuwarden. Samen met Ingenieursbureau Meijer & Joustra, Friso Bouwgroep en VM Consultancy wordt samengewerkt om een kenniscentrum neer te zetten waar innovaties op het gebied van duurzaamheid en energie tastbaar gemaakt worden. De voormalige vuilstortplaats wordt een creatieve broedplaats voor verschillende bedrijven die ideeën durven te delen, te onderzoeken en te innoveren. Het hoofdkantoor van beide initiatiefnemers krijgt onderdak in het bijzondere gebouw dat ontstaan is op de tekentafel van AchterboschZandman Architecten. Gezien de omvang van het gebouw en de eisen aan de constructie is Munnik Brandadvies gevraagd diverse indelingen te toetsen en de vereiste maatregelen in kaart te brengen. Het toepassen van een toegestane gelijkwaardigheid in de bewaking bleek de sleutel tot succes; het originele ontwerp met één compartiment is hierdoor brandveilig en kostenefficiënt geborgd. Verder lezen…

Nieuw jaar met nieuwe gezichten, welkom 2019!

 

2018 ligt al weer achter ons. Een jaar waarin wij hard gewerkt hebben aan onze ontwikkeling in deskundigheid en dienstverlening, evenals aan de ontwikkeling van ons team. Alja Westerhof mochten we in januari verwelkomen, in februari kwam Jesse Munnik ons team versterken, gevolgd door Gosse Boon in maart, Willem Roelinga in juli en Jaap Holthuis in oktober. Ongetwijfeld hebt u hen al aan de telefoon gehad of ontmoet.

Het nieuwe jaar start vaak met afslanken en diëten, wij kiezen juist voor zwaarder worden en doorgroeien! In het voorjaar van 2019 mogen wij wederom een nieuwe collega welkom heten. We stellen haar graag op een later tijdstip aan u voor.

Gesprekken met potentiële nieuwe medewerkers voor de nog vacante functie van projectleider/adviseur zijn in volle gang. Bij belangstelling nodigen we u uiteraard graag uit om ook te solliciteren, klik hier voor meer informatie. We zijn blij en trots op de mensen van ons team en zetten graag onze deskundigheid in dit nieuwe jaar weer voor u in! Mocht u zelf ideeën of suggesties hebben die hieraan bijdrage, dan horen we die uiteraard graag.

 

Lunettenhof Groningen

 

Aan de Boumaboulevard op het Europapark in Groningen is een verrassend en eigenzinnig stukje stad verrezen: Lunettenhof, een woningbouwcomplex met 79 woningen en commerciële ruimte. Wij hebben AAS Groningen begeleid bij het ontwerp en in een later stadium detailleringen ontworpen met Rottinghuis’ Aannemingsbedrijf BV. Momenteel buigen wij ons over de galerij om deze op basis van composiet materialen op een brandveilige manier te ontwerpen. Lees verder…

Noorden 88 13. Lunettenhof

Morssinkhof Plastics

 

Op bedrijvenpark Haskerveen in Heerenveen bouwt Groothuis Bouwgroep uit Genemuiden een hypermoderne fabriek voor kunststofrecycling. De fabriek van Morssinkhof Rymoplast komt naast de kunststofsorteerinstallatie waar Omrin, HVC en Midwaste bruikbaar plastic uit het huisvuil filteren. We stelden voor deze fabriek een brandveiligheidsplan op. Daarnaast hebben wij kritisch gekeken naar de vuurlastberekening op basis van de NEN 6060. Met als resultaat een forse kostenreductie voor de eigenaar doordat het gebouw niet met sprinklers uitgevoerd hoeft te worden. Lees verder…

Noorden 88 18. Morssinkhof Plastics

EEW Farmsum, Delfzijl

Op industriegebied Oosterhorn in Delfzijl maakt EEW Energy from Waste in een thermische afvalverwerkingsinstallatie groene energie uit diverse soorten afval. Het bedrijf levert energie in de vorm van stoom en elektriciteit aan de omliggende bedrijven op onder meer het Chemiepark. Vanwege een capaciteitsvergroting van twee naar drie productielijnen moest er een nieuwe omgevingsvergunning worden aangevraagd. Munnik Brandadvies begeleidde die vergunningsaanvraag voor wat betreft het brandveiligheidsaspect.

Verder lezen…

Brandoverslagrisico’s

Hoe verklein je het risico op brandoverslag? Bij brandoverslag breidt een brand in een gebouw zich uit via de buitenlucht. Van het ene brandcompartiment naar het andere brandcompartiment op hetzelfde perceel. Of spiegelsymmetrisch naar een identiek brandcompartiment op een buurperceel. Door te modelleren kunnen we berekenen of er sprake is van brandoverslag. Is dat het geval? Dan zul je als gebouweigenaar brandwerende maatregelen moeten treffen. Verder lezen…

45 appartementen De Jakobijn, Groningen

In het Ebbingekwartier aan het Boterdiep in Groningen is eind 2017 De Jakobijn opgeleverd. Dit is een wooncomplex met 45 appartementen op het voormalige “Gasterrein”. Dit terrein heeft de afgelopen jaren, zowel boven- als ondergronds, een ware metamorfose ondergaan. Waar voorheen de gebouwen van de gasfabriek zichtbaar waren, prijken nu woontorens op loopafstand van de binnenstad. De Jakobijn staat in verbinding met de parkeergarage, qua oppervlakte de grootste van Nederland. Munnik Brandadvies is gevraagd om De Jakobijn en de verbinding met de parkeergarage brandtechnisch in kaart te brengen.

Brandveiligheidsplan
Al ruim voor de aanvang van de bouw heeft bouwbedrijf Plegt-Vos Munnik Brandadvies gevraagd om het complex te toetsen. Resultaten voortkomend uit onderzoeken kunnen gevolgen hebben voor het ontwerp van het gebouw. Voor meerdere partijen is het daarom prettig om zo vroeg mogelijk de vereiste maatregelen getoetst te hebben. Ontwerpen hoeven dan niet in een later stadium aangepast te worden.

Voor De Jakobijn zijn de brandscheidingen tussen de woningen onderling in kaart gebracht, evenals tussen woningen en vluchtroutes. Middels een brandveiligheidsplan zijn alle vereiste brandveiligheidsvoorzieningen aangegeven. Zeker bij de verbinding met de parkeergarage was het van groot belang deze duidelijk op papier vast te leggen. Daarnaast lag er een uitdaging om de omgevingsvergunning in één keer erdoorheen te loodsen.

 

Bouwplantoetsing
Het brandveiligheidsplan van De Jakobijn is getoetst volgens de BRL 5019 en akkoord bevonden. Bewoners van het gebouw kunnen met een gerust hart genieten op deze toplocatie!

Brandklasse van deuren in woongebouwen

 

Een van de eisen die worden gesteld aan materialen in vluchtroutes is dat deze moeilijk brandbaar moeten zijn. Dit is zowel onder Bouwbesluit 2003 als 2012 het geval. Welke gevolgen heeft dit in zijn algemeenheid voor de materialen in verkeersruimten van woongebouwen en voor deuren in het bijzonder?

Verder lezen…